27, dit is mijn jaar!! - Reisverslag uit Kunming, China van Marijn - WaarBenJij.nu 27, dit is mijn jaar!! - Reisverslag uit Kunming, China van Marijn - WaarBenJij.nu

27, dit is mijn jaar!!

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

28 Augustus 2006 | China, Kunming

Hallo Familie en Vrienden,

Toen ik van het internet cafe kwam nadat ik de laatste keer de foto\'s had geplaatst voelde ik me ineens ziek. Het internet cafe was erg smerig, laag plafond, honderden computers, rokende etende en spugende chinezen, niet goed voor je. Maar wat nog slechter voor je is zijn Inktvis Sticks van de straat. Waarschijnlijk ben ik daar ziek van geworden, maar dat geef ik niet graag toe want ze zijn zo lekker. Tenminste dat waren ze want als ik er nu aan denk, bleh, nee ik pas. Het eten is dus nog steeds een beetje moeilijk. Je wilt graag met de Chinezen mee doen maar je krijgt een kaart voor je in het Chinees, ze spreken Chinees, en als je wat aanwijst uit je boekje hebben ze het niet. Dus het is ook al eens voorgekomen dat we dingen hadden besteld te smerig voor woorden, het is al 9 uur s\'avonds en je hebt nog steeds honger, wat doe je dan als je naar buiten loopt en tegen de Mac aan loopt... tja, sorry, dit was een erg goed excuus. Maar je leert er weer van, dus ik ben ook een keer ergens terecht gekomen waar ze zelf een aanwijs boekje hadden en met mijn eigen boekje kreeg ik precies wat ik hebben wilde, gebakken rijst met groenten en ei, en ei met tomaat, dat is erg lekker. En soms kom je ergens waar je het uit bakken kan aanwijzen en dan scheppen zij het op. Ik neem dan maar geen vlees, want ten eerste als je een varken op een scooter voorbij hebt zien komen wil je het niet meer en het ziet er gewoon niet uit, alles erop en eraan en in kleuren...

Die morgen ben ik met Daniel en Sven naar een Pagode gegaan, we waren zo suf dat er niet zo veel aan was, we hebben al vaker een pagode of tempel gezien, maar voor het park hadden ze ineens zoiets grappigs. Een heel plein vol met fontijnen, en de fontijnen gingen samen met keiharde klassieke muziek. Het stond er (natuurlijk) vol met Chinezen, het was ontzettend grappig om te zien.
s\' Avonds hebben we een massage laten doen. Ik dacht wie weet spoelt nu alle elende wel uit mn lichaam en is het goed voor me, maar ik kwam er nog ellendiger vandaan. Het was een goed voorbeeld dat deze masseur niet goed kon aanvoelen wat ik nodig had, en dat was dus niet een knoertharde massage, ik wilde hem af en toe wel schoppen zo hard kneep en deed hij. En hij vond het ook nodig om mijn buik te masseren, die niet tof aanvoelde en een blaas die vol zat, aaii.

Dinsdag was het weer tijd voor 18 uur op een hard seat in een trein met 5 droge halve witte geroosterde boterhammen in je maag. De bestemming was Chengdu. Mijn buik wilde nog steeds niets hebben, dus wat droge creackers en heel wat water was het enige. We hadden echt rot plaatsen, je kon nergens tegen aanleunen, dus ik heb maar wat gelezen niet kunnen slapen, wat rondgekeken, want er komt vanalles voorbij, karretjes met vers eten (BLEHHHH, het stinkt), karretje met drinken en snacks, karretje noodle soup en karretje met spelletjes, wat erg grappig was want ineens deelde ze wat spelletjes uit en kon je ze proberen. Je kent ze wel 2 ijzeren gevallen aanelkaar en zorgen dat je ze los kan krijgen, wat natuurlijk niet lukt maar heel simpel hoort te zijn. En het uitzicht was fantastisch, hoge groene bergen met beekjes en rotsen, heel mooi. De bestemming was Chengdu.
We waren zo moe dat we meteen in bed zijn gedoken, iets te lang in zijn blijven liggen want \'s avonds kon ik niet meer slapen. Heel vervelend is dat. In het Hostel zaten ook een Nederlands stel, die nu al 10 maanden aan het reizen zijn en nog 7 maanden hebben en 2 Engelse jongens waar we de dag erna mee naar een giga Boedha zijn gegaan in Leshan een stad iets verder van Chengdu.
En hij was inderdaad mega, 71 meter hoog en zijn oren bijvoorbeeld 7 meter. Hij is uit een rots gehakt aan de kust van een rivier. Het was er ontzettend druk, we moesten in een efteling rij om er te komen, en dan ging er een zig zag trap langs de rotsen naar beneden om onderaan te staan en zover om hoog te kijken. De rest van het park was erg mooi, er waren overal boedha\'s uit de rotsen gehakt, tunnels met boedha\'s en andere Boedischtische figuren.

In het hostel was het erg gezellig met de Nederlanders, Marnix en Rian, leuk om weer eens Nederlands te kunnen praten en alle verhalen te horen over hun reis. Je ontmoet leuke, stomme en hele apparte mensen. Een apparte hadden wij in onze kamer, een canadees van ongeveer +50, hij was overal al geweest maar was ontzettend vaag als je hem ziet zou je denken hoe is hij zijn eigen land uit gekomen. Al zijn spullen lagen op zijn bed, potten pillen, boeken en weet ik het. De eerste nacht kwam hij om half 7 thuis en ging met kleren en al tussen al zijn spullen liggen. De laatste dag had hij nieuwe schoenen gekocht, zijn 2e nieuwe paar al want de vorige waren te klein, hij widle deze waarschijnlijk even testen want liep heel de dag met zijn nieuwe schoenen met prijskaartje ernog aan. En stomme, bijvoorbeeld een Nederlands meisje, die ontzettend verbaasd was dat ik MBO geschold ben, \'ow dat zie je niet vaak, de meeste reizigers zijn aan het studeren of net afgestudeerd maar tja uhh waarom niet met een MBO kun je ook met mensen comuniceren en reizen\'. UHU, pardon!!
Helaas voelde ik me nog steeds niet echt tof dus helaas de dag voor mn verjaardag lag ik al om 10 uur in bed. En weer zo moe en niet kunnen slapen. Om 12 uur ging de deur open en daar stond Daniel met een klein koekje met een verjaardagskaarsje erin. Echt zo schattig. En daarna telefoon van paps, mams en Roel die keihard \'lang zal ze leven\' zingen. Er werd me een biertje voor geschoven maar helaas moest ik die aan een ander geven. Mijn verjaardag zelf was ook niet echt hoe je een verjaardag voorstelt met op zoek gaan naar een trein ticket want het is weer tijd om door te gaan. \'s Avonds zijn we uit eten gegaan bij een Tai, het was erg lekker en gezellig. Ik kreeg een kadootje van Marnix en Rian, een echte Chinese rode lampion en een geluks hanger. Het restaurant heeft me alleen iets vrselijks aangedaan en dat is 2 keer Celine Dion over de Titanic laten zingen, dat is wel het ergste wat je Marijn kan aan doen, maar goed, het was een fijne avond.

Zaterdag was een lekkere suffe dag. Ik ben een beetje China moe, elke keer naar een grote stinkende stad om dan excursies te doen die je opbreken omdat je moe en niet lekker ben van eten of een andere reis. De steden zijn allemaal het zelfde, druk, vol, vies, mensen schreeuwen naar elkaar, je ziet nooit de lucht want er is zoveel vervuiling. Het is tijd voor wat anders, dus ik wil snel naar Vietnam om weer lekker even wat nieuwe indrukken op te doen, 8 weken China is wel genoeg, en ik wil graag wat frisse lucht gaan zien op het strand in Vietnam. Ik ga daar Marthe zien. Zij was met Christa naar Australie gegaan maar zit nu al in Azie, dus het is erg leuk iemand te zien die je al uit Nederland kent. Marnix en Rian en Daniel en Sven gingen \'s middags met de trein verder. Dus dat was ook wel even balen, want ik had het net zo naar mn zin met hen. Ze gaan richting Lasha, zo jaloers, hoop er zelf ook een keer heen te gaan het lijkt me fantastisch. Ben twee weken met Daniel en Sven geweest dus voelde me wel een beetje alleen over in het hostel.

Zondag was het voor mij weer tijd om op de trein te stappen naar Kunming. Gelukkig deze keer een hard sleeper, zo hard was hij nou ook weer niet dus het viel me reuze mee. 3 bedden boven elkaar, ik had het onderste, ik kon de hele middag zitten hoe ik wilde en \'s avonds lekker liggen, heb zelfs een beetje kunnen slapen, ongelofelijk. Vanmorgen dus weer in een nieuwe stad. Een grote teleurstelling, want het lijkt weer precies op de andere, maar al snel vond ik een plus punt, het hostel heeft een groot terras en kijkt uit op een mega plein waar ze dragen dansen aan het doen waren en heel wat Tai Chi, en ongelofelijk maar waar de zon is gaan schijnen. Dus ik heb het idee dat ik wat frisse lucht weer in kan ademen.

Een Finse jongen kwam ook van Chengdu naar hier dus we zijn samen snel naar het consulaat van Vietnam gegaan om een visum te regelen. Hij moet voor zaterdag het land uit zijn, ivm met zijn Chinese visum. Ik hoef me niet echt te haasten. Ik ga nog even naar een ander dorp waar een heel mooi lime stone park schijnt te zijn, maar dan echt richting de Vietnamese grens. Erg spannend allemaal.

De groetjes weer,

Marijn

  • 28 Augustus 2006 - 10:06

    Ria En Inge:

    Nog een keer gefeliciteerd met je verjaardag en we hopen dat je het in Vietnam goed naar je zin krijgt met leuke mensen en goed eten. Groetjes.

  • 28 Augustus 2006 - 10:07

    Carian:

    Hé zussie!

    Je bent JOU jaar dan misschien niet helemaal top gestart, maar dat komt vast goed. Als ik dit lees denk ik, zoek ff een strandje op en verwen jezelf. Reizen is hard werken en je moet ook af en toe vakantie nemen hoor! Dikke kus!!!!

  • 28 Augustus 2006 - 10:08

    Barbra:

    Heb net ook de vorige foto\'s gekeken, gaaf zeg.

  • 28 Augustus 2006 - 11:03

    Marijn:

    Hallotjes,
    Voor geintreseerde hier een paar websites van andere travelers, altijd leuk om foto\'s te kijken denk ik.
    www.vanbamakototbankok.nl (Marnix en Rian, o.a. Afrika & India)
    www.loekken-is-vorbei.de (Sven en Daniel, de hele wereld geloof ik)
    www.phileasblog.net (de 2 Engelse mannen, Japan)

  • 28 Augustus 2006 - 11:16

    Mam:

    Fijn om je uitgebreide verhaal te lezen want wij horen tussendoor wel wat maar dus niet alles.Zo'n meisje zou je toch wat doen met haar MBO verhaal.Noemt zichzelf zeker slim!!!? Leuk dat je straks Marthe gaat zien in Vietnam. Haar verhaal heb ik ook gelezen. Laos is in ieder geval rustig, zelfs de hoofdstad. Voor nu lekker gaan genieten en volgens Anneke W. moet je meer aan je voeten doen dan slippers want een infectie is zo opgelopen.Maar dat wilde ze je niet zeggen want dat klinkt zo bemoeierig. Nou dan doe ik het toch, als moeder mag dat.
    Veel plezier, hopelijk heb je snel je visum. Groetjes en kus mam

  • 28 Augustus 2006 - 11:48

    Mam:

    Even later stonden je foto's erbij, wat zijn ze weer mooi zeg. Leuk om de gezichten van de mensen te zien waarmee je reist.

  • 28 Augustus 2006 - 14:38

    Suzanne:

    Ha meis, nog van harte gefeliciteerd met je 27ste verjaardag! Je haar is erg kort maar het staat je goed.

    dikke kus suus

  • 28 Augustus 2006 - 16:42

    Lies:

    Hoi Marijn,
    Een heel ander begin van een nieuw jaar voor je. Is toch wel heel apart om daar jarig te zijn zonder je familie en je vrienden. Maar aan je foto's te zien, heb je je verjaardag niet in je eentje gevierd.
    Fijn dat je nu de zon gaat zien, lijkt me maar niks al die luchtvervuiling.
    Ga maar even een tijdje lekker genieten van een mooi strand, een lekker boek en rust, om op te laden voor het volgende stuk. Vietnam. We kijken weer uit naar je verhalen. Groetjes Henk en Lies

  • 28 Augustus 2006 - 17:02

    Maikel:

    Hallo marijntje! Nogmaals gefeliciteerd en vond het leuk een smsje van je te ontvangen :-) je was die dag de eerste nog wel! Zo te lezen zit het tempo er nog goed in en maak je nogsteeds veel gekke en rare dingen mee... K hoop wel dat je lichamelijk weer snel opknapt en kunt genieten van al dat lekkere eten daar!! Ook de fotos blijven erg leuk om te zien!!

    Veel plezier en succes met de trip naar Vietnam en de frisse lucht!!

    Groetjes!! -xxx-

  • 28 Augustus 2006 - 17:18

    Rianne:

    He nichie ook nog gefeliciteerd van mij. Ziet er weer mega uit.

    xxx

  • 28 Augustus 2006 - 19:22

    Patries,carlo En De Meiden:

    haai,haai,
    we vinden het erg leuk om je belevenissen een beetje te lezen.
    Ook angele heb ik deze site toegestuurt.
    we denken aan je.... met pruiken onder onze armen en benen...haha grapje..
    fijne vakantie,reis ed
    groetjes van ons uit pijnacker

  • 28 Augustus 2006 - 21:15

    Sonja:

    hee marijntje, nog van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag dat je ondanks je niet topfit was toch een beetje een mooie dag heb gehad. heel veel plezier in vietnam en maak weer mooie foto's daar het is allemaal echt schitterend wat je allemaal laat zien!! hier is het de laatste weken erg kut weer dus geen reden om terug naar nederland te komen. geniet er verder nog van en sterkte met alle zware treinreizen die je nog gaat maken en er komt denk ik een dag dat je al dat rare eten gewoon kan hebben..
    kus sonja

  • 29 Augustus 2006 - 00:25

    Marthe:

    He lieve Marijn!

    Van mij ook nogmaals gefeliciteerd! Hoop dat je, je inmiddels beter voelt. Ben nu in Vientiane en ga straks richting Van Vieng! Laos is tot zover te gek. Een verademing na het drukken Bangkok! Tot volgende week in Vietnam!
    Liefs

  • 29 Augustus 2006 - 08:29

    Carla:

    Marijntje Poppedijntje!!

    VAN HARTE GEFELICITEERD!! Meid, nog hele vele gelukkige jaren toegewenst, he!

    Enne.. als je nou nog een paar finse woordjes wilt weten om indruk te maken hoor ik het wel he ;-)

    HAVE FUN!

    Liefs x Carla

  • 29 Augustus 2006 - 17:49

    Roel:

    he marijntjuh, ik ben benieuwd naar de strand foto's kom maar op, want hier is t echt bagger. Ik kom anders wel ff langs lijkt me wel lachen. was geinig he ff aan de tel donderdag. Trouwens wel heerlijk gegeten hoor bij de chinees, op jou! alleen probeerde ik er net weer teveel in te stouwen dan eigenlijk kon, maar ja de vakantie is nog niet voorbij. Dus lijnen komt later! he kusjes en hoop dat t allemaal weer lekker gaat dalijk

  • 31 Augustus 2006 - 14:20

    Jeannette:

    Van Harte Moppie! 27 alweer! nu scheelt het nog maar 16 jaar en volgende week donderdag weer gewoon 17 he want dan ben ik weer aan de beurt. meid nog een fijne tijd in vietnam ,Later!!!!!!!

  • 31 Augustus 2006 - 18:19

    Puck:

    diepvries loempia?Ik kan het eventueel opsturen als jij nou eens op een plek zou blijven.Maar dan mis ik weer jij verschrikkelijk boeiend verslag.Bedankt voor je kaart en natuurlijk nog voor jou verjaardag:neus-neus of wordt er gewoon gekust? doei Puck

  • 02 September 2006 - 05:10

    Joey En Vincent:

    Hey, ben je een beetje veilig de grens over gekomen? Vast wel. Onze training was geweldig, we sturen nog wel een foto, alleen nu je mailadres niet bij de hand. Groetjes uit Kunming

  • 02 September 2006 - 14:58

    Dennis:

    Marijn!! Gefeliciteerd nog heey!

    Nu ben je weer een jaartje ouder dan ik :(
    Als je terug bent vieren we verjaardag nog even dunnetjes over mag ik aannemen??

    veel plezier verder!

  • 07 September 2006 - 03:01

    Chrissie:

    He marijnie,

    weer een leuk verhaal!
    Ga je vande week martie ontmoeten, apart hoor!
    Is wel lekker ff nl lullen...
    Ben weer terug uit arnhem land was echt geweldig!
    Indo planning weet ik nog steeds niet echt \, wil eigenlijk nog niet weg maar we moeten wel...

    Moet nu weer werken, have fun en hoor lees je snel weer,... xxlove chrissie

  • 07 September 2006 - 03:02

    Chrissie:

    Is je haar nou zo kort????hihih leuk hoor!

  • 20 Oktober 2006 - 10:36

    Fenna:

    hey
    hoe is het nu daar
    al ik je berichtjes lees dan ben ik jaloers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

Azie

China, Vietnam, Cambodja, Laos en Thailand

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2007

Thank you all!!!!

29 Januari 2007

Boerenkool met worst

11 Januari 2007

Laatste Weekie

27 December 2006

Lekkere Kerst

23 December 2006

Heppie Kristmus Ent A Merrie Nuw Jeer
Marijn

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 74914

Voorgaande reizen:

04 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Thailand

01 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Japan

21 Mei 2009 - 18 Juni 2009

Maleisie

04 Februari 2008 - 18 Maart 2008

India

08 Juli 2006 - 08 Januari 2007

Azie

Landen bezocht: