Dobbertje - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marijn - WaarBenJij.nu Dobbertje - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marijn - WaarBenJij.nu

Dobbertje

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

07 December 2006 | Laos, Luang Prabang

Sabaidii,

Hallo in het Laos is zo leuk om te zeggen, het klinkt super. Zeg het ook heel de dag tegen iedereen en de mensen zeggen dan Sabaidiiii terug en lachen ontzettend vriendelijk.

We zijn vorige week met de lokale bus naar Vang Vieng gegaan. Dat was me weer wat. Een bus dat je aan de ene kant met 3 naast elkaar zit en aan de andere kant met 2, maar de bussen zijn net zo groot als in Nederland hoor dus je kan je wel voorstellen hoe volgepakt we zaten. Dan is er natuurlijk geen airco dus flink zweten. Dan worden er ook te veel kaartjes verkocht dus in het midden staan 6 uur lang mensen. Op het dak ligt een heel dorp aan spullen dus die bus had ook nog eens moeite de berg op te komen. Het was me weer een belevenis.

Ik had een tip van Jesse gekregen voor een Geusthouse en dat was een mega tip. Champa Lao, met uitzicht op de rivier, van hout gemaakt helemaal leuk. Het dorpje was maar 1 straat met restaurants met grote bedden waar iedereen Friends ligt te kijken. Ik wist dat al die mensen van mijn boot reis er ook ergens waren maar ik had ze nog niet gezien. Je hebt grote houten loopbruggen over de rivier en toen we over eentje liepen hoorde ik op de andere Stevie keihard lullen. De Ier die met een ontzettend Iers accent praat wat echt geweldig is om te horen. Dus ik schreeuwen, 'STEVIE' en toen hoorde ik de hele groep in allerlei andere accenten 'MARIJN, your back'. ERg grappig was dat. Dus hup weer over de andere brug terug over de rivier en daar kwamen we in een bar aan het water met hangmatten en hutjes boven de rivier, het zag er nu al helemaal leuk uit.
Christa en ik hebben alleen maar zitten lachen om een man die in een nader hutje zat met oorlellen tot aan zijn tenen. We zagen het allebij tegelijk en keken elkaar aan, ik begon nog een zin 'heeft ie nou...' en daar hebben we de hele avond op geteerd.

Vang Vieng staat bekend om zijn tuben, op een rubber bandje ergens op de rivier gedropt worden en dan de hele dag terug dobberen langs barretjes waar je uit gevist wordt en aan ziplines het water in springen. We wilden dat gaan doen maar waren te laat op om nog te beginnen dus we gingen terug naar de barretjes en nu in het licht zag het er helemaal geweldig uit. Allemaal plataus op het water waar je lekker op kussen kan liggen en we hadden een rubberbandje aan ons plekkie dus kon ik in het bandje met de mensen praten. Ik heb de hele dag zitten genieten. Kinderen kwamen voorbij die aan het vissen waren, met grote duibrillen op en een speer, ze vingen echt nog wel wat. Die arme beestjes werden in een waterfles geduwd, en waren natuurlijk gepierced dus zwemmen deden ze allemaal ondersteboven.
Heb nog een tekening zitten maken, ik moet het echt vaker gaan doen, vind best wel dat ik het kan. Jeremy een docter uit Australie, heeft ook nog een poging gewaagd de eerste na zijn lagere school, die heeft ook een verborgen talent ontdekt.

Zondag was het dan echt tijd voor tuben. Het stroompje gaat precies hard genoeg. Ik heb weer met een glim van oor tot oor mijn dag doorgebracht. Ik ben voor het eerst van mijn leven van een zipline afgegaan. Stond natuurlijk 10 meter hoog met trillende benen maar toch gedaan en het was natuurlijk helemaal niet eng maar ontzettend kicke. Heb 2 filmpjes gemaakt, eerst 1 daarvoor 'I don't want to go, i'm scared' en de tweede 'AHHH WHOOOOOOOO', erg grappig. De 2e bar was heel groot en had een soort trapeze swing. Was natuurlijk prachtig om iedereen raar daarvan af te zien gaan. Na een biertje was het weer tijd om verder te floaten we hadden een float gemaakt met 15 man, iedereen hing aan elkaar, super gezellig. Het werd op het laatst een beetje koud want de rivier lag niet meer in de zon. We kwamen dus koud maar zeker voldaan terug, we waren 's avonds ook zo moe dus er werd helemaal niets gedaan.

Christa en Anja wilden de volgende dag hardcore gaan fietsen, ik wist het daar nog neit helemaal mee. uiteindelijk dus maar besloten niet mee te gaan, had zin in een armbandmaken dag. Ben naar het guesthouse van de gasten gegaan en weer wat verkocht. Chris en Anja kwamen later voorbij en toen dacht ik toch fietsen is toch wel lekker dus ik ga toch maar mee. Mien had ook zin dus even een fiets gehuurd en gaan. Ik was nog maar even op weg had tol betaald om een brug over te steken maar toen had ik het al helemaal gehad. Er lagen alleen maar stenen dus ik zat schijtebroek om te vallen, met schuddende tieten, zere ellebogen en met knieen in mn nek omdat de fiets zo klein was dus geirriteerd op de fiets. Nou hier heb ik dus geen zin in ben ik weer terug gegaan. Ik had nu wel die fiets dus vooruit dan maar even naar de markt over een redelijke weg. Daarna weer een lekker plekkie gezocht aan de rivier. Travis kwam ook nog even kijken dus het was weer gezellig.
's Avonds laatste avond met iedereen dus gingen we bij de gasten eten (ik zeg wel steeds gasten maar er zitten ook meisjes bij hoor). Hun geusthouse wordt gerund door een New Zealander en zijn zoon heeft een soort bar in de achtertuin gemaakt is kok en maakt dus elke dag een bufet en deze kee was het lasagne. Hij was goedddd!!! Die Azieaten kunnen geen pasta maken dus was blij een keer een goede pasta te kunnen eten. Ik ben begonnen met een 'goodbye but hope to see you again book' waar ik iedereen dus in laat schrijven die ik heb ontmoet. Nou dat waren er nu heel veel dus ik kon me lol op, had er namelijk bijgezet dat ze wel wat aardigs over mij moesten schrijven dus ik heb een flinke boost gekregen. Wat een mooie mensen heb ik allemaal weer leren kennen. Heb nu echt wel wat adresjes over heel de wereld dat is echt super leuk.

De volgende dag zouden we naar the Plain off jars gaan. Een groot veld waar allemaal potten liggen waarvan ze nog niet zeker weten hoe het daar nu is gekomen. Waarschijnlijk urnen met overleden mensen. Maar we moesten een beetje opschieten om de bus te halen maar niemand schoot echt op. We zaten te ontbijten maar niemand dacht echt van nu moeten we ook echt weg. Dus Christa kwam met het fantastische idee om dan maar naar Luang Prabang te gaan en vanuit daar dan te gaan, de afstand was precies hetzelfde. Het was weer een mooie trip door de bergen, wat is de natuur toch fantastisch hier. Ik had wel nog een tijdje een stink Laossenaar naast me, die ook nog eens richting mij in slaap viel, dus ik had het eventjes niet naar mijn zin, maar is allemaal goed gekomen.

We hadden weer een tip gekregen voor een geusthouse dus even een kijkje genomen. We werden verwelkomd door Mamma, ze had geen kamer voor 3 voor ons maar het is oke om met z'n drienen in een 2persoonsbed te slapen, dus hebben we dat maar gedaan.
Mamma is een schat van een mens, ze kijkt zo scheel als wat dus je weet nooit echt of ze je nou aankijkt, gratis thee, koffie, water en bananen. Je hoort haar de hele dag praten. Pappa daarin tegen zegt geen woord maar beeld alles uit, ik vind het geweldig om naar hem te kijken, dus mijn voorkeur gaat uit naar rustige Pappa.

Hier heb je elke avond een markt en ik wordt er helemaal gek van. De ideen stromen binnen en blijven daar maar een beetje ronddobberen omdat ze geen plekje kunnen vinden. Ik kan vanalles doen met wat ik zie. Ik denk dat ik maar mijn creatieve brein en handen moet laten gaan en in Nederland op een markt moet gaan zitten om het te verkopen. We hebben voor 40 eurocent op straat gegeten, het was niet te eten maar hebben het gister toch maar weer geprobeerd maar dan ergens anders. We gingen een klein straatje in waar de varkens koppen en poten mooi gepresenteerd lagen maar aan het einde toch weer voor 40 cent vegetarisch gegeten, wat nu heel lekker was. Je schept vanalles op, dan wordt het in een wok gegooid om op te warmen en dan zit je op straat lekker te eten. Een goede manier om geld uit te sparen om dat dan weer uit te geven op de markt.

We zijn gister ook nog naar een waterval geweest. Een kleinere als de vorige keer maar zeker de moeite waard. We hebben even een fotosessie gehouden, er zijn wat grappige en mooie uitgekomen.
Vanmorgen wilde we naar de monniken gaan kijken die de straat over gaan om eten in te zamelen, maar doosje Marijn had haar alarm een uur te laat staan. Dus dat hebben we gemist helaas.

Het verhaal komt deze week zo vroeg omdat we nu dan dus morgen naar 'The plain of jars' gaan en volgende week zit ik 3 dagen in de jungle om als Jane te leven. Aan ziplines door de jungle en slapen op het level van de gibbons in een treehouse. Heb er echt mega veel zin in.

Wist je dat:
- Het allemaal niet meer uitmaakt waar je slaapt, zonder met matras met z'n 10en of in je eentje in je kamer, veel op weinig ruimte, je bent het nu wel gewend.
- Je voor een dolar een cd op je mp3 speler kan laten zetten en voor 10 cds er 2 gratis krijgt. Ik dus helemaal blij ben met allemaal nieuwe muziek en het dus helemaal niet zo gek is om je player perongeluk helemaal leeg te halen
- Ik heel wat wist je datjes wist maar niet heb opgeschreven dus jullie het maar met deze moeten doen.

Nou dikke knuffels om jullie warm te maken

Marijn

  • 07 December 2006 - 11:17

    Carian:

    Ik ben geslaagd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 07 December 2006 - 15:46

    Kitty:

    Hey marijn! het klinkt echt weer super gaaf wat je allemaal hebt meegemaakt! En je plannen voor de komende week zien er ook goed uit, ben benieuwd hoe jij uit die jungle terug komt!
    Kus, Kitty

  • 07 December 2006 - 16:44

    Laura En Giacomo:

    hoi marijn,
    Weer een belevenis he?!hihi. Fietsen op een hobbelige weg is inderdaad helemaal niet leuk. Ik hoop dat je het naar je zin hebt in de jungle volgende week. ik denk dat het daar heel erg mooi is.
    Heel veel plezier liefs giacomo en laura
    p.s. Ik krijg je foto's niet groot in beeld, denk dat het aan de pagina ligt,. vind ik erg jammer maar ik probeer het later nog wel een keer. Kus

  • 07 December 2006 - 16:55

    Mam:

    Wat is het weer leuk om te lezen en zo dus te horen dat je het ontzettend naar je zin hebt.
    Van Carian hebben we ook genoten gister. Zo knap zoals ze alles vertelde. En een 7.2 gekregen dus een heel goed cijfer. Daarna hebben we wat gedronken en lekker bij de griek gegeten.
    Vandaag weer oma op weg helpen in haar mooie flat en vanmiddag met Georgette gepraat!!!! Het is echt een wonder om dat te horen.
    Succes in de bomen. En doe de groten aan de apen daar. Kus mam

  • 07 December 2006 - 18:03

    Sonja :

    hee marijn,ik heb nog niet je hele verhaal gelezen maar ik begrijp uit de andere reacties dat je volgende week de jungle in gaat echt super lijkt me dat.ik loop een paar weken achter met je verhalen maar als ik ff een uurtje over heb lees ik alles ff op me gemakkie na. ik zat te denken dat als je net weg ben een half jaar erg lang is maar nu schiet het toch alweer aardig op nog een maandje. leuk dat je vriendin bij je is dat lijkt me heerlijk om een oude bekende te zien na al die tijd. nou meissie geniet er nog van en hopelijk spreek ik je snel weer op msn. kus sonja

  • 07 December 2006 - 18:46

    Rianne:

    MEGA je gaat gewoon de jungle in. Dat is gaaf, ik ben jaloers haha. Zo wie zo heel benieuwd naar je foto's dan!!

    Ziet er trouwens allemaal weer leuk uit. Leuk dat t steeds weer super is, waar je ook zit!

    Geniet maar want de tijd gaat hard nu.

    xxx Rianne

  • 08 December 2006 - 10:38

    Petra:

    Hee lieve Marijn! Wat een vette verhalen meid! Lig soms echt in een deuk zie het ook allemaal helemaal voor me! Alles goed dus verder? Met mij gaat ie goed ook met mn buik gelukkig! Geen enge dromen meer gehad? Ik ben trouwens aangenomen bij Transavia leuk he! Ben bijna klaar met mn studie en dan even een poosje dit doen! Helemaal zin in! Doe je voorzichtig? Wanner kwam je nou ook al weer terug , tlijkt nl wel een eeuw geleden! Heel veel liefs ook van Wout moest ik zeggen kus Peet xxxxxxxxxxxxx

  • 09 December 2006 - 18:41

    Lies:

    Hoi Marijn,
    Je vermaakt je weer prima. Fijn hoor.
    Geniet nog maar lekker verder en maak maar veel mooie tekeningen. Wat een leuk idee om iedereen die je ontmoet hebt 'n stukje te laten schrijven. Wat een leuk aandenken heb je dan straks. En nooit weg zoveel kennissen over de hele wereld. Wekt vast nog veel meer reislust bij je op.
    Veel plezier in de jungle en hou je goed vast aan de takken he.
    Groetjes Lies

  • 09 December 2006 - 22:13

    Marty:

    Lekker hutje mutje in die bus zeg! Ze hebben schijnbaar andere regels in Laos dan in Nederland.

    Wat spannend om volgende week de jungle in te gaan. Kijk maar uit voor enge/gevaarlijke beesten!

    Hier alles zijn gangetje. Emdin groeit als kool, hij is nu ruim 8 maanden oud en wordt steeds mobieler en mondiger.

    Geniet nog eventjes van je tijd in Zuid/Oost Azie!

    Liefs en groetjes,
    Emdin en Marty

  • 11 December 2006 - 11:30

    Annemarie:

    Hoi Marijn,
    Nou zoals ik alles lees heb jij nog helemaal geen zin om naar huis te komen! Gaat 9 januari lukken of moet ik je ticket nog gaan omzetten?? We horen je wel.

    Groeten vanuit een koud en regenachtig Nootdorp.

    De meiden van Reiburo Estee

  • 14 December 2006 - 19:43

    Roel:

    he Marijnus

    haha, je kadootje van jou aan mij is eindelijk aangekomen!! echt grappig, werkt nog best goed maar moet m denk ik buiten gebruiken want binnen niet genoeg ruimte!

    thanks

    Kus

  • 14 December 2006 - 20:20

    Doos Uit Vietnam:

    Hoi Marijn,
    Daar was hij dan eindelijk, helemaal gedeukt en verfrommeld, de doos uit vietnam.Alleen de kleine schildpad die op zijn moeders rug zit heeft zijn kopje verloren. Maar dat is te lijmen hoor! Wat jammer dat de zak voor je tas niet werkte zeg! Het blousje is echt schattig en de lampionnen zien er ook erg leuk uit.Roel is al druk aan het oefenen met zijn kado.
    De tafel in je kamer staat vanlieverlede bijna vol.
    Hier gaat het weer wat beter nu oma verhuisd is en zich heerlijk voelt in haar flatje.
    Met de Unicef gaat het ook prima.Dit weekend de laatste verkoop. Ook kregen we het verzoek van 2 jongens van een school of ze stage bij unicef konden lopen. Zij gaan volgende week polsbanjes en speldjes van de aidscampagne verkopen op school. Ik ben benieuwd!
    vandaag ben ik bij Georgette geweest. Het gaat steeds beter. Ze kan al weer zelf eten en het praten gaat ook erg goed al moet ze vaak even denken voor ze antwoord geeft. En soms zegt ze iets geks,zoals vandaag toen ze ineens zei: "Dan moeten we Carian wakker maken" Nou die zal vandaag wel wakker zijn want die krijgt haar diploma vanavond.
    Nu zijn we bezig met de kerstboom, kerststal en de kerststukjes.Zaterdag taarten bakken voor pappa's verjaardag.
    Dit was weer wat nootdorpnieuws, groetjes en een kus van mam

  • 15 December 2006 - 18:23

    Roel:

    lekkere naam "doos uit Vietnam" je noemt je kind toch niet "doos" als ze van achter "uit Vietnam" heet?! Zal wel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Azie

China, Vietnam, Cambodja, Laos en Thailand

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2007

Thank you all!!!!

29 Januari 2007

Boerenkool met worst

11 Januari 2007

Laatste Weekie

27 December 2006

Lekkere Kerst

23 December 2006

Heppie Kristmus Ent A Merrie Nuw Jeer
Marijn

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 74906

Voorgaande reizen:

04 Juni 2012 - 01 Juli 2012

Thailand

01 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Japan

21 Mei 2009 - 18 Juni 2009

Maleisie

04 Februari 2008 - 18 Maart 2008

India

08 Juli 2006 - 08 Januari 2007

Azie

Landen bezocht: