Big in Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Marijn - WaarBenJij.nu Big in Japan - Reisverslag uit Tokio, Japan van Marijn - WaarBenJij.nu

Big in Japan

Door: Marijn en Rens

Blijf op de hoogte en volg Marijn

07 Mei 2010 | Japan, Tokio

Hallo allemaal,

Om maar even met het slechte nieuws te beginnen, ik doe echt mn best maar t is nog niet gelukt met de foto,s, dus helaas de pindakaas, ik hoop dat het snel komt, en dan nu het goede nieuws, ga maar even zitten ik heb een hoop te vertellen!

Daar zijn we dan vanuit Tokyo! T was me het tripje wel, na 11,50 uur vliegen eindelijk op t vliegveld. En daar begon pas het echte avontuur want hoe gingen we bij ons hostel komen. Niet getreurd alles is hier best geregeld maar je moet het wel snappen. 13 metro lijnen en met de treinen hetzelfde. Nu moesten we 2 treinen en een stukje lopen, leek simpel op de kaart van de Lonely planet, maar die hadden waarschijnlijk niet zoveel zin meer om precies te zijn, dus ipv 6 straten en dan rechts waren het er maar 2. Dus 1,5 uur later (nu weten we het het is een stukje van 5 minuten) met behulp van een super lief Japans vrouwtje, die bij ons bleef tot we het gevonden hadden, kwamen we eindelijk aan.
Suf en wel achter wat te eten aan lopen we het eerste de beste Chinese restaurant in.... Ben je eindelijk in Japan ga je Chinees eten, maar goed t was wel heel lekker. Heerlijk maar kort geslapen in ons mini kamertje met stapelbed. Kort geslapen omdat een stelletje Thaien het leuk vinden om vanaf half 6 rond te banjeren en hard te praten met enorme piep stemmen en op de 10 laptops die ze mee hebben muziekjes te draaien met een msn gesprek lekker luid om de 10 seconden blieb blieb. Nu zijn ze eindelijk weg, maar slapen is toch lastig met denk iets van 20 mensen op 1 verdieping en wandjes zo dun.........

1e dag naar het centrum van Tokyo, mijn god wat en drukte drommen mensen en de winkels vreselijk ik kreeg een Loret de Mar gevoel dus zijn we na een lekker rustig moment in een park die we toevallig tegen kwamen weer weg gegaan.

Een dagje museums die in een park liggen in. Komen we ineens op een kinderboekenmarkt terecht!!! AHH te gek hee. Echt alles was leuk, maar ik heb me kunnen beperken tot 2 boeken, bij 1 zijn alle illustraties van stof gemaakt, Rens en ik werden er helemaal blij van.
In het museum was ook lachen, eerst hebben we in dikke rijen langs eeuwen oude Samurai pakken gelopen en toen kwamen we een fantastische vent tegen. Er was een tafel met stempels waar we onze eigen kimono stof konden ontwerpen. Een Japanner riep ons en ging kimonos voor ons origamien, hij lag helemaal in een deuk, een paar stempels erop en met potlood versieren. Ik dacht dat kan ik ook dus heb ik voor hem een kraanvogel gevouwen en heeft Rens hem versierd. Ondertussen had die man Rens in een kimono gevouwen. Toen was iedereen weer blij.

We hebben ons ook nog erg vermaakt met het kijken naar de bananen kar. Men nemen bananen en een verkeede man als vrouw met een apen pruik die ze pelt, ander mannetje doet ze op een stokje en haalt ze door de bruine, roze of blauwe smurrie, spikkels erop en een schreeuwlelijk die voor de kraam staat verkoopt ze weer, het ging als warme broodjes, dus ik kon het niet laten er 1 te kopen. Had ik toch nog wat fruit binnen, want dat is hier weinig en niet te betalen. Vandaag hebben we ons wel tegoed gedaan aan een bak aardbeien erg lekker.

Toen was de electronica buurt aan de beurt. We werden echt overspoeld met toys en tools. Meteen toen we uit de metro kwamen stonden daar echt allemaal jongens met hun DS in hun hand, gamen gamen gamen, gewoon op de stoep. Wat ze daar allemaal wel niet hadden echt bizar. Je eigen poppen meisjes in elkaar zetten je kan lijfjes kopen, kleertjes, ik vond zelfs boekjes hoe je poppen zonnebrillen en schoentjes maakt, rijen robots, groot klein, rijen zakjes met kleine robots, poppetjes, dieren, zelfs nep sushi. Van die sex manga strips, lache lekker realistisch, vrouwen met enorme borsten, die hebben ze helemaal niet, en die pikken van die mannetjes ook te groot, ik geloof er niets van met hun jongens piep stemmetjes hier, hahaha. Ze leven hier echt in een wereld die er niet is. Verklede meisjes als manga figuren op straat, je kon het zo gek niet bedenken.

Als je hier sushi gaat eten kan het dus gewoon zijn dat je buiten moet wachten omdat het zo druk is. Zit je buiten op een bankje en dan mag je verder schuiven op een bankje binnen, het leek wel de efteling jo. Wel echt super de super lekker het eten.

Gister was echt een top dag. Lagen we eindelijk eens heel erg lekker te slapen laten we de wekker om half 6 gaan om naar een vismarkt te gaan. Maar t was zeker de moeite waard. Er was echt een enorme hal echt helemaal vol met kramen vis. Alle soorten vis lagen in een soort van piepschuim bakken. Mannetjes met grote laarzen en handdoekjes om hun hoofd gebonden liepen druk heen en weer, andere mannetjes stonden op gekke wagentjes en reden als gekken door de kleine openingen door, je moest dus echt opletten de hele tijd. Echt mega grote bevroren tonijnen werden met een soort van zaagmachines doorgesneden, mooie plakken vis meteen in een verpakking. Wat ff minder was dat er ook schildpadden bij zaten, dat vind ik niet kunnen maar goed. We zijn maar weg gegaan omdat we alleen maar in de weg stonden en omver werden gelopen.
Als ontbijtje om 8 uur, aal met rijst, beetje vreemd maar wel lekker. Nog even verder door de kleine straatjes zien we ineens echt iets onwijs bizars, een opgezette PANDA!!! Dat kan toch niet, met plastic ingewikkeld gewoon buiten voor een shopje. Echt TE raar ik heb er gewoon geen woorden voor.

We zouden nog even bij een tempel gaan kijken voordat we konden neerploffen in een park. Ik heb al een hoop tempels gezien in mn leven maar dit was er zeker 1 om nooit te vergeten. Het lag in een heel mooi park met enorme houten poorten en hoge bomen. Voordat we naar binnen gingen moesten we een water ritueel doen, een bakje met stokje eraan, water pakken, eerst je linker hand dan je rechterhand en dan wat water in je mond en weer uitspugen. We zaten goed in de rituelen dus ook maar een gebedje doen. Een muntje in een bak gooien, met de handen tegen elkaar aan,buigen, klap in je hand, buigen weer een klap en weer buigen. Er stond zo'n grappig politie achtig mannetje die dit ons vertelde. Het was daar zo mooi, er hing een onwijze rust en het was zo onwijs dit mee te maken, dat ik er bijna een traantje van moest laten. We waren er helemaal stil van dus zijn maar even op een bankje gaan zitten om niets te doen en gewoon te zijn, komt er ook nog ineens een traditionele bruiloft voorbij! Ik kan dit niet omschrijven je had erbij moeten zijn he!

We zijn zo moe, van alle indrukken van het lopen, voeten benen alles doet zeer. Het was echt tijd voor wat rust. Lekker in een park gaan zitten, ik heb het eerste uur alleen maar op het gras gelegen en Rens ging lekker tekenen. Vlak bij ons zat een Amerikaan met Japanse vrouw en 2 kinderen, ik dacht die woont hier vast en weet wel een lekker eettentje. Ze brachten ons helemaal naar een plekje waar we anders nooit gekomen zouden zijn. Die vrouw bestelde wat voor ons, echt top. We zaten voor een enorme hete plaat en het ging zo: pannekoekspul, Chinese kool erop, lente uitjes, bacon, noodles op de plaat, pannekoek op zn kop op de noodles, ei met garnalen op de plaat, alles daar weer op, spulletje sausje eroverheen en kruiden, dit wordt naar je toe geschoven, hak in stukken met plamuurmes en eet op = is lekker.

Vandaag naar het Ghibli museum, een animatie museum. Je zag helemaal hoe ze de films maakte en hoe die tekenaar leefde, echt te gek. We hebben weer, ja echt weer, want dat doen we de hele tijd hier met open mond rondgelopen.

Dan nu tijd voor de favoriete rubriek.

Wist je dat
- Ze allemaal hele bergen toeters en bellen aan hun telefoon hebben hangen, maakt niet uit hoe oud je bent.
- De meisjes er allemaal hetzelfde uit zien, ze dragen veel te grote schoenen liefst met hakken en dan ook nog lopen met de voeten naar binnen zodat je die enkels elke keer tegen de grond ziet gaan, ze allemaal een spiegeltje in hun tas hebt.
- Japanners angst hebben voor handbacillen, overal staat soap en worden doekjes uitgedeeld.
- Je hier prullenbakken op de wc hebt die automatisch open gaan als je er langs loopt, dit heel irritant is als de wc heel klein is en je hoofd vlak bij zit.
- Je alles uit een automaat kunt halen, drinken, om de 10 meter staat een automaat, tickets voor de metro en het museum, zelfs je noodle soup moet je via een automaat bestellen.
- Er hier heel veel raven zitten, die de hele dag au au au zeggen.
- Je buiten vaak allemaal bliepjes, muziekjes en weet ik het allemaal hoort, je wordt er helemaal kriegel van. Maar we hebben nu ontdekt dat je dan tot rust kan komen in de boekenwinkel daar is altijd klassieke muziek.
- Rens alles hier maar klein vind, stoot zn hoofd enzo, ik daar wat minder last van heb.
- Ik Rens soms met mond open zie lopen waar ik al helemaal aan gewend ben, want Azie is toch overal hetzelfde in bepaalde dingen.
- Het hier heerlijk weer was, 23 graden lekker zonnetje maar helaas vandaag regen.
- Bij binnenkomst in het hostel er een heerlijke geur van zweetvoeten je tegemoet komt omdat iedereen daar zn schoenen uit moet trekken.
- Er hier overal heel veel potjes met plantjes en bloemetjes op de stoep staan, dit er heel gezellig uit ziet.
- Joop (mn vader) en Roel (mn broertje) met vriendin Kitty, nu in het vliegtuig naar Uganda zitten. Ik dit echt heel erg leuk vind!

Nou ja ik vast nog wel veel meer te vertellen, maar dat gaat Rens nu doen, dus bij deze Rens zijn inbreng, zal misschien wat dubbel zijn, maar is leuk jo!

Ja we zijn inmiddels al een kleine week in Japan en raken steeds meer gewend.
Eerst kwamen we er niet helemaal uit in de metro en stapten we wel eens verkeerd in en uit.
Ook schijn ik last te hebben van Oost indische doofheid...Marijn die zegt dus iets en ik reageer daar niet op of hoor het niet eens. Dat ligt denk ik zelf aan de overweldigende kracht die Japan op mij uitoefend.
Overal waar ik ga en sta zie ik bizarre dingen, gisteren nog zijn we samen in de wijk Akihabara geweest; een centrum vol met Neon lichten, spicy geklede dames in fantasy pakjes, computerende japanners en winkels vol PROPVOl met electronica!
Daarnaast zijn er in die wijk ook manga strip boekjes, (van sprookes tot aan porno!( en fantasy poppetjes en robots te koop.
In die wijk hebben Marijn en ik de nodige artikelen aangeschaft :P en moesten we echt visueel bijkomen van al het harde neon/fantasy en game gehalte...
Een paar dagen gelden zag ik een knakker midden op straat in de hete zon in een Panda pak, vandaag zag ik een opgezette panda die te koop werd aangeboden op een markt!!!!! Die panda was gesealed in plastic en had in zn handjes een certifaat van echtheid!!!
Echt te raar, om die panda heen stonden een paar Tanuki's. Dat zijn een soort wasbeertjes met grote ballen, je begrijpt dat we goed moesten kijken of ook die ballen op waren gezet, maar omdat er wat anders voorstond heb ik dat niet kunnen zien, volgens mij vond Marijn dat laatste ook wat minder boeiend dan ikzelf. Gister zijn we ook naar een tempel geweest en heb ik een boedhistisch gebed gedaan. De tempel was zo ontzettend groot en mooi, in tegenstelling tot tempels in China en Thailland die ik alleen van plaatjes ken, zijn de tempels in Japan niet versierd maar erg strak en stralen zie iets monumentaals en iets wijds en oneindigs uit.

Kussen van ons

• 07 Mei 2010 - 13:18

Anniek:

Hey leukerds,

Wat gaaf om te lezen dit. Echt gaaf. Onwijs bizar van die panda, maarja kennelijk kan dat daar.

Fish-eye lens gespto dus! Leuk hoor, ben erg benieuwd naar de foto's!

dikke knuffel

Ps heb gisteren een backpack gekocht, tis ook echt aftellen voor mij...

• 07 Mei 2010 - 13:25

Inge:

Super leuk om weer te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben!
    Geniet er nog even van...
    Ik ben wel benieuwd naar de foto's!

• 07 Mei 2010 - 13:43

Jos:

Heb net ademloos zitten lezen naar jullie verhalen. Als pauze bij het schrijven van de scriptie die nog niet af is ;-) Geweldig klinkt het allemaal. Ben benieuwd naar wat er nog allemaal volgt. Hier is het herfst geworden.
    Groetsels

• 07 Mei 2010 - 13:46

Anneke:

onwijs leuk wat jullie allemaal weer meemaken, blijf genieten en vooral schrijven.
    greotjes.

• 07 Mei 2010 - 13:53

Sjoerd:

gaaaaaaaaf! wat een heerlijke verhalen allemaal, zit helemaal mee te genieten! ga zo door :-D

• 07 Mei 2010 - 14:17

Barbra:

Hi jongens,
    Dank ook nog voor de sms,fijn dat je bij de molen aan me dacht! haha.
    Jaja, die metro valt niet mee he, niets in het engels of zelfs maar in ons schrift geschreven, of is dat nu wel een beetje? Ga door met genieten. Oja, kijk eens of je een Purikura kunt vinden; soort pasfoto-automatiek maar dan veel leuker dan hier, moet je even doen!
    En natuurlijk Karaoke (heb ik daar nooit gedaan, maar is erg leuk).
    veel liefs, Barbra

• 07 Mei 2010 - 17:14

Mam:

Heerlijk jullie verhalen.Wat genieten jullie zeg! Ik ben ook benieuwd naar de foto's. De vorige reis lukte het je ook niet in eerste instantie. Dus het komt zeker goed.
    Pappa, Roel en Kitty zitten inderdaad in het vliegtuig. Zij zullen ook veel te vertellen hebben.
    Ik helaas niet zoveel. Vandaag heb ik voor mezelf gewokt. Dat smaakte!
    Ik kijk naar jullie verhalen uit. Dikke kus mam

• 07 Mei 2010 - 18:58

Tineke:

Hoi Marijn en Rens

Leuk om jullie verhalen te lezen,erg gezellig.
    Wij wensen jullie nog veel leuke avonturen toe.
    Groetjes Jan en Tineke

• 07 Mei 2010 - 21:04

Iris:

Wow!!!
    Heb geen foto's meer nodig, zie het hele plaatje al voor me!!! Kan het zelfs ruiken. Hihihi. Klinkt erg intens daar. Ben benieuwd waar jullie hierna heen gaan...
    Ik vertrek maandag! Joepie. Xxx

• 08 Mei 2010 - 07:38

Marjolein :

Hello marijnos...
    Super kix zijn jullie verhalen!
    Ik word er helemaal blij van...Geniet ervan!
    Ben heel erg benieuwd naar de foto's!
    Vanuit hier een kussie van marjo en evie
    (ze is sinds ze bij jou is geweest, helemaal wild van konijnen, gek he?)
    Groet aan rens!

• 08 Mei 2010 - 10:40

Carian:

Hee zussie,

Weer helemaal je ding he?! Sprak gisteren Gerard en Daan op een verjaardag en die waren zeer benieuwd naar je verhalen. Hadden al gezien dat je wat geschreven had, maar nog niet gelezen. Hun reactie komt dus vast nog wel. Wilde al weten hoe je kan sms-en vanaf daar (of je speciale telefoon nodig hebt). Laat de foto's maar een mooie verrassing blijven voor thuis!

• 08 Mei 2010 - 14:34

Marie:

hee reizigers, dat klinkt allemaal specta! helemaal jullie ding kan ik me zo voorstellen, zie alles ook al helemaal voor me door jullie levendige verhaal! bijna niet te vatten in foto`s lijkt me ook, dat moet je meegemaakt hebben. gekke japanners. hebben jullie `little holland` ook in de buurt? en klopt t dat ipv de kerkklokken hier, daar ieder uur muziekjes gedraaid worden? nou ben al benieuwd naar jullie volgende verhalen. succes met al die indrukken verwerken haha! XXX

• 08 Mei 2010 - 15:05

Ank:

Nou, wat kunnen jullie beeldend vertellen. Ik zie het voor me, een kiekje draagt al niets meer bij!
    Geniet lekker verder!! Kus van ons allen

• 08 Mei 2010 - 17:01

Lies:

Hoi Marijn en Rens,

Heerlijk om je verslag weer te lezen. Ik hou van je schrijfstijl, zo lekker beeldend. Zie het allemaal voor me. Jullie maken weer veel mee en hebben een hoop te verwerken maar dat lukt wel zo te lezen.
    Nog heel veel plezier toegewenst daar. Groetjes ook van Henk.

• 08 Mei 2010 - 19:01

Henk M.:

Jeetje wat een belevenis daar.
    Ik heb er geen idee van hoe het er daar aan toe gaat maar zo te lezen heel anders dan in Nederland.
    Leuk om even te lezen hoe het jullie vergaat.
    Nou nog veel plezier daar en lekker genieten.
    Groetjes van Henk M.

• 09 Mei 2010 - 18:26

TImkje:

Ha heer en dame,

Net terug uit Disney paradijs en nu jullie verslag; dat lijkt soms wel wat op wat wij hebben gezien in de USA! Alleen geen tempels, die rust gevend zijn... Meer het drukke werk van Mickey en de rest.

Ik herken veel van wat jullie beschrijven. Nu zie je het nut van parken! Koot & De Bie hadden zeker gelijk voor de Japanners: zoek jezelf Broeder, zoek jezelf Zuster. Want vele zijn iemand anders. Dat jullie de echte authentieke mensen al zijn tegen gekomen is een compliment aan jullie! Geniet ervan - wij volgen jullie verhalen met belangstelling.

• 10 Mei 2010 - 14:26

Anneloes:

Beste Marijn & Rens!

Leuk een verhaal van jullie te lezen! Veel voorstellingen die je van Japan maakt zijn dus ook echt.. Gekke Jappanners haha. En rens niet te veel je hoofd stoten;).
    Geniet ervan! En maak foto's maar dat zal wel goed komen.

Kus Anneloes

• 10 Mei 2010 - 15:53

Carlien:

Ooohhh wat moet dat allemaal fantastisch zijn! heerlijk om jullie verhaal te lezen, Marijn, je hebt schrijftalent! ik zie rens al lopen, hoog boven de menigte uit, komisch. geniet er maar goed van en ik kan niet wachten tot het volgende verslag, kus mams

• 11 Mei 2010 - 06:42

Joop:

he leuk verhaal weer,
    bij on gaat het ook echt geweldig. Heb het ontzettend naar mijn zin. Geniet er nog van ende groetjes uit Uganda. Kitty maakt een verhaal dus kun je onze belevenissen ook lezen.

Dikke kus Joop.

• 11 Mei 2010 - 06:45

Kitty:

Hey Marijn!
    Ook wij hebben hier in Oeganda internet gevonden. Bizar om jullie verhaal te lezen en dat te vergelijken met hier... weinig elektronica en er komt niets uit de muur... ook nog geen tempels gezien, wel een moskee gehoord! Nou roel en ik gaan zo ook een poging wagen om iets op de sit te zetten, hopen dat t lukt!

Geniet van Japan, dat doen wij ook van Oeganda!

• 11 Mei 2010 - 16:54

Ezra:

Lieverd(s)!
    En zijn jullie al Japanners geworden?
    Wat een verhaal zeg!
    Wel erg leuk om te lezen, leuk geschreven. En wat hebben jullie al veel gedaan... Pff!
    Gaaf, echt tof!
    Ik kijk uit naar de foto's, geniet ervan!!!!

• 12 Mei 2010 - 16:11

Maaike:

Hey reizigers!
    Klinkt zeer goed! Zijn de porties eten ook klein? En het toilet klein, dat lijkt me niet zo'n goede keuze. Anyway veel plezier, maak er wat van en ik ben benieuwd naar de foto's!!!
    Haskidoedel en een dikke knuffel Maaike